Ictus brengt in samenwerking met Eva Reiter en Karin Harrasser, professor culturele studies aan de universiteit van Linz, geen klassiek concert maar een lecture-performance-concert rond kolonisatie en dekolonisatie van muziek.
In de 18e eeuw ontstonden tijdens de jezuïtenmissies naar het Boliviaanse Chiquitanía eigenaardige, maar prachtige hybridegenres uit de samensmelting van barokmuziek en inheemse cultuur. Eupepsia/Dyspepsia blaast dat repertoire nieuw leven in met een combinatie van barok- en elektronische instrumenten. In opdracht van Ictus creëerden Angelica Castello, Freddy Vallejos, Eva Reiter en Jorge Sánchez-Chiong ook enkele korte werken voor dit programma.
Het motief Eupepsia/Dyspepsia wordt in deze lecture-performance een metafoor voor, en een in de praktijk zetten van, trans-Atlantische betrekkingen. Muziek werd door missionarissen gebruikt om te bekeren en te “beschaven”. Vanuit dit schadelijke idee verstoorden de missionarissen de inheemse gemeenschap met hun Europese invloeden. Maar het was ook het begin van nieuwe en fragiele werelden, die zich vervolgens vertaalden in muziek.
Daarom wil Eupepsia/Dyspepsia hybride muziekvormen (tussen barok en hedendaagse muziek, composities uit Europa én de Nieuwe Wereld, collages tussen tekst en geluid...) aanbieden: niet als oplossing, nieuwe aanpak of remedie, maar als bespiegeling over de langetermijneffecten van cultureel geweld.
Deze voorstelling is Engels gesproken, maar wordt ondertiteld in het Nederlands.
Vooraf is er een inleiding door Tom De Cock - artistiek programmator bij Wilde Westen en percussionist bij de voorstelling - en Eva Reiter.