ICTUS & Eva Reiter Eupepsia / Dyspepsia

U bent hier

Eupepsia - Dyspepsia Ictus Ensemble
©Gorm Branderup

ICTUS & Eva Reiter

12.03.2022
Eupepsia / Dyspepsia
Standaard€14
Wild Card€11
Student of -18€6
Avondkassa€17

ABO3: Bij aankoop van tickets voor minstens 3 concerten geniet je 25% korting op de voorverkoop ticketprijs.

Voor tickets gekocht aan een voordeeltarief, wordt een geldig kortingsbewijs gevraagd aan de ingang. Ticketprijzen nclusief reservatiekost.

Tijdschema
16:30
Inleiding door / Introduction par Tom De Cock + Eva Reiter
17:00
Begin / Début concert
18:00
Einde / Fin concert
Organisatie
co-productie met Theater Antigone
uitpas

Eupepsia / Dyspepsia - An Archive of Appropriations

Werken van Angelica Castello, Jorge Sánchez-Chiong, Robin Hoffmann, Marin Marais, Diégo Ortiz, Eva Reiter en Fredy Vallejos

Lecture - performance - concert

Ictus brengt in samenwerking met Eva Reiter en Karin Harrasser, professor culturele studies aan de universiteit van Linz, geen klassiek concert maar een lecture-performance-concert rond kolonisatie en dekolonisatie van muziek.  

In de 18e eeuw ontstonden tijdens de jezuïtenmissies naar het Boliviaanse Chiquitanía eigenaardige, maar prachtige hybridegenres uit de samensmelting van barokmuziek en inheemse cultuur. Eupepsia/Dyspepsia blaast dat repertoire nieuw leven in met een combinatie van barok- en elektronische instrumenten. In opdracht van Ictus creëerden Angelica Castello, Freddy Vallejos, Eva Reiter en Jorge Sánchez-Chiong ook enkele korte werken voor dit programma. 

Het motief Eupepsia/Dyspepsia wordt in deze lecture-performance een metafoor voor, en een in de praktijk zetten van, trans-Atlantische betrekkingen. Muziek werd door missionarissen gebruikt om te bekeren en te “beschaven”. Vanuit dit schadelijke idee verstoorden de missionarissen de inheemse gemeenschap met hun Europese invloeden. Maar het was ook het begin van nieuwe en fragiele werelden, die zich vervolgens vertaalden in muziek.   

Daarom wil Eupepsia/Dyspepsia hybride muziekvormen (tussen barok en hedendaagse muziek, composities uit Europa én de Nieuwe Wereld, collages tussen tekst en geluid...) aanbieden: niet als oplossing, nieuwe aanpak of remedie, maar als bespiegeling over de langetermijneffecten van cultureel geweld. 

Deze voorstelling is Engels gesproken, maar wordt ondertiteld in het Nederlands.

Vooraf is er een inleiding door Tom De Cock - artistiek programmator bij Wilde Westen en percussionist bij de voorstelling - en Eva Reiter.

Op 22 februari organiseert Postuniversitair Centrum KULeuven de lezing "(De)kolonisatie van inheemse muziek in Colombia", gebaseerd op deze voorstelling. Tom Pauwels, artistiek directeur en gitarist bij ICTUS, gaat samen met professor culturele studies Karin Harrasser dieper in op de thematiek van het concert. Alle info hier.

CREDITS

Anna Mendelssohn: verteller en projecties

Eva Reiter: dramaturgie, viola da gamba, recorder en bijkomende instrumenten

Tom Pauwels: elektische gitaar en bijkomende instrumenten

Tom De Cock: percussie en bijkomende instrumenten

Alex Fostier: licht en geluid

Karin Harasser: dramaturgie en teksten

TOEGANKELIJKHEID

De concert is toegankelijk voor mensen met een visuele beperking, voor rolstoelgebruikers en voor mensen met een auditieve beperking (er is geen ringleiding aanwezig, maar er wordt wel een simultane Nederlandse ondertiteling voorzien van de gesproken tekst).
Alle informatie over de toegankelijkheid van de concerten op Festival Kortrijk vind je hier.

Deel dit event

Sounds Now
Creative Europe
Parkhotel