credits
Florencia Menconi, sopraan
Andrew Hallock, contratenor
Albert Riera, tenor
Andrés Miravete, tenor
Tomàs Maxé, bariton
Arnout Malfliet, bas
Björn Schmelzer, artistieke leiding
Jan Michiels, vleugelpiano & buffetpiano
19:15 deuren
20:00 Start voorstelling + inleiding door Ella Michiels
21:30 Einde voorstelling
Programma
Machaut – Bach – Kurtag – Ligeti
Uitvoerders
Graindelavoix & Jan Michiels - Björn Schmelzer
Muziek sterft bij geboorte, mijmerde Leonardo da Vinci. Hiermee probeerde hij haar vergankelijkheid aan te tonen tegenover het eeuwige bestaan van een visueel kunstwerk. Muziek is altijd al ontbinding, klinkende ontbinding.
In Epitaphs of Afterwardsness poogt graindelavoix een connectie tot stand te brengen tussen twee mijlenver van elkaar verwijderde componisten: Guillaume de Machaut en György Kurtág. Deze uitvoering beoogt geen historisch correcte interpretatie van de Machauts muziek, maar wil deze net confronteren met de hedendaagse gelaagdheid in het werk van Kurtag, een van de belangrijkste componisten van deze tijd.
Graindelavoix zoekt uit wat er gebeurt met een 14de-eeuwse compositie van het kaliber van Machaut als ze wordt opgesteld te midden van enkele andere, minutieus geselecteerde muzikale grafschriften uit de 18de, 19de en 20ste eeuw. Daarbij sluimert de kwestie van Nachleben, of afterlife, telkens op de achtergrond. Wat betekent het voor de luisteraar als muzikale werken op de eerste plaats grafschriften zijn van hun eigen ondergang? En hoe kan dit onophoudelijk “ten onder gaan” ingeschreven worden in de uitvoering zelf, en behouden blijven als luisterervaring?
Dit is een CUBO-voorstelling.