U bent hier

Collegium Vocale
©Bas Bogaerts & Matthias Baus
15.09 2020

Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe

i.s.m. Collegium Vocale Gent, Schouwburg Kortrijk
20:30
22:00

tickets

Voorverkoop
€20
Voorverkoop Wild Card
€17

Bij tickets gekocht aan een voordeeltarief wordt een geldig kortingsbewijs gevraagd aan de ingang.

De ticketfee is inclusief reservatiekost.

uitpas

Deuren 20u
Concert start om 20u30 stipt.

Collegium Vocale Gent

Dorothee Mields, Barbora Kabatková - soprano
James Hall - countertenor
Benedict Hymas, Tore Denys - tenor
Jimmy Holliday - bas
Thomas Boysen - chitarrone
Philippe Herreweghe - musical direction

Programma

Dolcissima mia vita - Carlo Gesualo: Vijfde Madrigaalboek (1611)

Op dinsdag 15 september mogen we het onnavolgbare Collegium Vocale Gent verwelkomen in de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Het ensemble werd opgericht in 1970 op initiatief van Philippe Herreweghe samen met een groep bevriende studenten.

Als één van de eerste passen ze de nieuwe inzichten inzake de uitvoering van barokmuziek toe op de vocale muziek. Deze authentieke, tekstgerichte en retorische aanpak zorgde voor een transparant klankidioom waardoor het ensemble in enkele jaren tijd wereldfaam verwierf en te gast was op alle belangrijke podia en muziekfestivals van Europa, de Verenigde Staten, Rusland, Zuid-Amerika, Japan, Hong-Kong en Australië. Sinds 2017 organiseert het ensemble in het Italiaanse Toscane een eigen zomerfestival: Collegium Vocale Crete Senesi.

Op het programma staat 'Dolcissima mia vita' uit Carlo Gesualdo’s Vijfde Madrigaalboek 1611.

"Er zijn weinig componisten wiens naam in de laatste 400 jaar zoveel controverse heeft opgeroepen als die van Don Carlo Gesualdo, Prins van Venosa. Twee aspecten spelen hierin een hardnekkige rol. Om te beginnen werd Gesualdo’s muziek lang afgedaan als het werk van een adellijke dilettant die het zich vanuit die hoedanigheid kon permitteren om regels van harmonie en contrapunt aan zijn prinselijke laars te lappen. Anderzijds gaf Gesualdo’s bewogen levensloop en de moord op zijn eerste vrouw aanleiding tot de terugkerende discussie over het verband tussen deze daad en de getormenteerde aard van zijn muziek, die als een op zichzelf staande rariteit van een gestoorde geest werd afgedaan.

“...” 

Doorheen zijn leven werd hij de verpersoonlijking van de maniëristische componist: excentriek, hyperpersoonlijk, ambivalent, virtuoos maar technisch perfect onderlegd!

“...”

Al deze facetten zijn bij uitstek te vinden in de 21 madrigalen uit het Vijfde Madrigaalboek, die Gesualdo voor eigen rekening liet drukken op de persen van Giacomo Carlino. Net als de madrigalen uit Libro Sesto ging het waarschijnlijk niet om nieuwe composities, maar om werken die in de periode tussen 1596 en 1611 tot stand waren gekomen als musica reservata, experimentele huismuziek van adellijke makelij en enkel bedoeld voor adellijke oren. Toch circuleerden deze madrigalen al een tijd in piraatversies en werden passages vaak gekopieerd. Dat beweerde tenminste Gesualdo zelf, en daarom was publicatie voor hem noodzakelijk geworden. Voor wie de zes madrigaalboeken op een rij zet of de volledige partituuruitgave van Molinaro uit 1613 bestudeert, wordt het ook duidelijk dat de madrigalen uit deze fantastische bundel niet uit de lucht zijn gevallen als extravagante aberraties, maar volledig in de lijn liggen van Gesualdo’s evolutie als componist.

“....”

Zijn muziek is heel mooi te vergelijken met de intrigerende en beangstigende stillevens van de schilder Giuseppe Arcimboldo (1527-1593). Gesualdo was het er enkel om te doen om – in een weliswaar zeer persoonlijke en emotionele taal – de geest van de tekst te vatten in muziek. Ook al was hij perfect op de hoogte van de ontwikkelingen die tot de monodie hebben geleid, toch koos hij consequent voor het ‘ouderwetse’ medium van het madrigaal om zijn taal te spreken. Zo was hij in de woorden van musicoloog Joseph Kermann “in zekere zin de schepper van ‘doodgeboren fantasieën’, maar heeft zijn visie net zo goed bijgedragen tot de nieuwe harmonische taal van de barok”."

Tekst: Jens Van Durme, mei 2020

Deel dit event