Who gets to choose what is normal anyway?
In 2019 maakte de Belgische violist Sylvia Huang furore in de Koningin Elisabethwedstrijd. Ze wordt geroemd om haar lyriek en ontroerende muzikaliteit, haar eenvoud en sensibiliteit en haar zeer gevarieerd kleurenpalet. Onder leiding van Alexei Ogrintchouk, wereldvermaard hoboïst en succesvol solist en dirigent, speelt ze samen met Brussels Philharmonic een programma waar ze haar vioolspel ten volle kan ontplooien.
De Ouverture van Le nozze di Figaro is een van Wolfgang Amadeus Mozarts bekendste werken en wordt vaak apart van de opera opgevoerd. Het zet de toon voor zijn ondeugende opera buffa. Mozarts Vijfde vioolconcert wordt ook het Turkse Concerto genoemd, daarbij niet verwijzend naar het land maar naar de muziekstijl waar klassieke componisten als Haydn, Mozart en Beethoven zich op durfden beroepen, gekenmerkt door een levendig tempo en losjes gebaseerd op de muziek van Janitsaarse militaire muziekkorpsen.
Afsluiten doet Brussels Philharmonic met Pyotr Ilyich Tchaikovsky’s 5de Symfonie. Het oeuvre van buitenbeentje Tchaikovsky werd altijd met de nodige argwaan bekeken. In de twintigste eeuw werd zijn muziek minderwaardig geacht vanwege destijds geldende opvattingen over homoseksualiteit. Tchaikovsky zou emotioneel labiel, hysterisch en met een constant schuldgevoel door het leven gaan. Bijgevolg werden zijn composities weggezet als pathetisch en vulgair. Ook zijn Vijfde Symfonie werd bij de eerste uitvoering niet onverdeeld enthousiast onthaald. Kritieken uit die tijd spreken over de Finale die klinkt “als een horde demonen die worstelen in een stortvloed aan brandy, de muziek steeds meer zichzelf verliezend in een dronken delirium”. Net als de ideeën over homoseksualiteit is ook het aanzien van Tchaikovsky veranderd, en is zijn Vijfde Symfonie met luidruchtige eindfinale als meesterstuk in de muzikale canon opgenomen. Who gets to choose what is normal anyway?
Klara-presentatrice Greet Samyn zal tussen de werken uitleg geven en in gesprek gaan met de soliste en dirigent.